De distribuit! Mă reprezintă! Teologia pe facebook


Dimineața după ritualul meu, după cafea si devoțional, imi citesc din timeline, persoanele de la care vreau să primesc noutăți sau paginile pe care le urmăresc.

stoica

Si am găsit gândul acesta cu indicatoarele la Timotei. Haideți să zăbovim un pic la o idee, pentru că mi se pare că de multe ori facem jocul lui Satan..inconștient..ajungem să ne luptăm unul împotriva altuia..din pricina unor etichete, blazoane, simboluri…în care prea obsesiv sau pătimaș ne punem încrederea.

Avem tendința si pericolul să ne împăiem cu penele altora și să ne credem prin piețele virtuale mici Aristoteli sau Platoni. Apoi ne mai mozolim pe la guriță cu un pic de teologie și deja ne considerăm niște clasici dornici după popularitate și influență. Ne facem apoi membrii de partid, de trib și intrăm într-o bandă, din asta un fel de gașcă revoluționară unde credem că ne este permisă orice trivialitate si grobianism.

Ne lipim apoi cu mândrie intelectuală niște epoleți de marcă gen Fila, Adidas, sau Masimo Dutti pe umeri, doar că etichetele noastre poartă niște celebrități gen Calvin, Luther, Zwingli, Hus…ca să dea bine, deși stăm prost cu gramatica și habar n-avem ce înseamnă parcurgerea unui roman gen „Desculț” de Zaharia Stancu sau „Cel mai iubit dintre pământeni”..sau „Arta conversației” de Ileana Vulpescu.

Am fost pe la mulți oameni prin case si văd atârnate pe pereți gunoaie, vorba învățătorului Gae Stefan- învățător, oamenii isi atârnă diplomele si atestatele. Da, am și eu poze cu staruri cu Dan Bitman sau Ciprian Deac, am dat mana cu Johannis in liceu, am poze cu Paul Washer in 3 serii, cu Hillsong Australia, cu Decean, cu VIP-urile penticostale Vladimir si Florin. De oameni care își tapițează casa cu citate de Goethe și sunt maneliști ați auzit? Nu-i judec! Să pună si filosofisme cu Gică Hagi! Insă oameni cu biblioteci pe post de decor văzui.

Unora nu le strică un dicționar sau de ce nu cum am primit și eu cadou de la logodnica mea, de ziua mea o carte despre bunele maniere elegante pentru secolul al XXI-lea.

Unii habar nu au cu ce se mănâncă poezia, beletristica, figuri de stil dar au sărit deja la „propitiation” și alte terminologii biblice. Spunea cineva că astfel de exemplare nici măcar nu vor fi in stare să facă o declarație de dragoste viitoarelor lor soții.

In viață mereu am crezut și încă cred într-un principiu. Ca în vînzări, eu îl numesc metoda pașilor mărunți. Nu se cade să te iei la trântă și la luptă in viață având raporturi și dueluri inegale, dezechilibrate.

Umblăm prea adesea formatați (precum un cofetar așează aluatul, crema în forma de copt si o introduce în cuptor..așa ne in”formează” sau deformează– alții- și ajungem să purtam toți pe cap anumite FORME, bineînțeles nu umblăm cu capete în formă de savarină sau poale-nbrău, ci forme din astea..metodiste, menoniste, tribulationiste) ..forma unui cult, forma unui predicator, forma unei mișcări sau fenomene spirituale istorice) de sisteme de valori occidentale, de școli de gândire liberale și umaniste și noi habar nu avem ce promovăm și ce ideologii și isme purtăm in brațe. Deunăzi copilul unui prezbiter dintr-o biserica din jurul Ardealului ..posta cu foc si pasiune citate si maxime motivaționale de Osho.  Dacă i-aș fi atras atenția părintelui de veninul New Age care îl înghite cu nesaț pruncul său..mi-ar fi spus că am ceva cu familia lui :))…așa că mai bine îmi văd de ale mele.

Vedeți dragi, părinți, la copii li se mai face și lehamite de la atâta miere, zaharoasă cu dulcegării americanizate, cu istorisiri melodramatizate și siropoase gen Joel Osteen.

Mai încercați în lecturile zilnice ale copiilor să pre”sărați” și un pic din culturile noastre proprii, un pic de Dosoftei, Cantemir, apoi asezonat cu Marin Sorescu și poezii de Ioan Alexandru, până ajungem la bucate alese de Richard Wurmbrand si Niculiță Moldoveanu.

Imi aduc aminte acum că in anii studenției aveam un prieten baptist, care dezgustat de entertaimentul- showul si spectacolul evanghelic si-a luat tălpășița și a plecat să il caute pe Dumnezeu în liniștea și simplitatea monahală. I-am spus că asta nu e o soluție. Dar ceva mi-a plăcut mult la el. După ore de conversații și discuții teologice..imi spunea 2-3 cuvinte simple, eficiente, gen punct -ochit -punct lovit, iar eu rămâneam marcat după chinuiala și efortul meu de informații împrumutate de la alții, ce gândeau alții.

După ce ii relatam ce mai descoperisem recent la K.Barth, C.S.Lewis  sau revivalistul Tozer..îmi spunea așa punitiv ..dar ce spune Hristos?

Si am ajuns la următoarea concluzie: e bine să citești, să studiezi insă: NU VEI PUTEA SĂ REUȘEȘTI NICIODATĂ IMITÂND LA NESFÂRȘIT OAMENI.

Consider că de asta ne este și așa de greu să ne apropiem de oameni, și să ii iubim, să ii ascultăm, să ii evanghelizăm, pentru că am uitat ce este simplitatea și nu renunțăm la darul de limbut, nu mai știm să renunțăm la (.) punctul nostru de vedere și practic nu avem nici o eficiență in prezentarea Evangheliei -cea care este suficientă și puternică pentru mântuirea omului. (Romani 1:16)

Suntem prea plini de ce zice Ghiță din Manhattan sau Ionel din Sacramento..și uităm să ne mai corectăm concepțiile si părerile prestabilite prin Cuvântul lui Hristos. Nu spun că Occidentul nu a produs literatura biblică de calitate, ba da..dar începem să nu mai gândim noi înșine ci suntem niște mici papagali, sau niște roboți in miniatură a lui X,Y,Z..să nu dau nume și să nu jignesc pe cineva.

Toți avem mentori și oameni care ne-au influențat modul de gândire. Ne-au ajutat să gândim sistematic Scriptura, am citit Istoria Bisericii pentru a evita erorile ce s-au petrecut de-alungul secolelor si de a nu le repeta in prezent. Ne-au apropiat de Doctrina si de atributele lui Dumnezeu pentru a ne cunoaște pe sine si a-L cunoaste pe Dumnezeu. Mare păcat este cand ne comportam ca niste mici roboti, mici piperasi, mici drisckolasi, mici paulici, mici macarthuri, mici puștani (ca sa folosesc si un predicator autohton).. si oamenii sunt dați pe spate in comunitătile noastre de „luminozitatile si descoperirile noastre teologice”.

Nu de alta, dar tot umblând asă după indicatoare semețe și învățături răzlețe, s-ar putea mulți dintr-o noi să nu mai ajungem la destinația finală, la cel care este Calea, Adevărul și Viața -la Domnul Isus Hristos.

Despre Ioan Alexandru G

soț,tată,misionar,predicator al Evangheliei,pasionat de citit si fotografie.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

