Cum arată predicarea pe care Dumnezeu o binecuvântează?


predica

La finalul vieții Dumnezeu nu va onora pe cei care au fost cei mai talentați și dăruiți predicatori ci pe cei care au fost credincioși Cuvântului biblic.

Pe prima pagină albă din Biblie am următorul citat „E important în viață să nu lași amvonul să te conducă la Biblie, ci să lași Cuvântul lui Dumnezeu să te conducă la amvon”, să slujești altora. De fapt se simte când Adam trimite cîte un duh mort la amvon să predice, un om care nu a avut nici o experiență cu Dumnezeu în acea săptămână, dar care este pus, nevoit, silit, obligat să zică ceva.

„Orice studiu din istoria bisericii, si in particular studiile si cercetările perioadelor marilor treziri spirituale, aveau în comun următorul lucru : „Biserica creștină în timpul tuturor acestor perioade a vorbit cu AUTORITATE” (Martin Lloyd-Jones).

Da, Biserica vorbea cu autoritate din Cuvânt însă acum predicarea s-a transformat în Haideți să vă spun eu ce mi s-a întâmplat ieri” ori „ce am păpat eu aseară„,”ce am accesat săptămâna astasau „să vă împărtășesc din experiențele mele, predicarea post-modernă schimbă predicarea expozitivă cu performanțele predicatorului ,doctrina cu dramatizarea și lacrimile spuse la finalul predicii pe tonuri de pian.

Mai nou există un trend de predicare,  gen „recepționistul din gară”, care anunță mersul trenurilor,  vine câte cineva și doar citește câteva zeci de versete din Biblie fără nici o legătură pentru 30 de minute, si apelează la un limbaj biblic, creştineză : „suntem chemați să citim Biblia, Biblia ne luminează, ce nе’am face fără Biblie,  ..”Biblia e importantă, Fără Biblie nu putem trăi, Biblia trebuie citită în permanență, Biblia sus și Biblia jos”, doar truisme banale ieftine, dar nimic concret despre cum să  te apropi de Dumnezeu, printr-un plan de citire, sau rugăciune de cerere înaintea lui Dumnezeu să te lumineze și să iți descopere ceea ce citești și care este aplicația practică din acele versete. Un fel de demagogie spirituală. Sau să vorbim așa ca să acoperim timpul.

Așadar, nu uita: Sunt predicatori care trebuie să zică ceva și sunt predicatori care au ceva de zis! E o mare diferență între cele două! (un prieten după citirea art.mi’a spus că mai este o a treia categorie de predicatori..cei care ar trebui sa tacă din gură)

Alte schimbări în predicare :  teologia a fost schimbată cu teatrismele, cu terapiile spirituale și cu tehnici de creștere spirituală a bisericii, managerială de șmecheraș. Curs de prostit capre, nu de hrănit oi.

Pentru Dumnezeu contează cum adevărul Lui este prezentat.

Azi oamenii sunt fascinați si manipulați de starurile de rock care spiritualizează câteva silabe in față cu chitara în mână, dar departe de înțelepciunea Bibliei.

La fel erau Corintenii (1 Cor 2:1-9), încântați de stimularea intelectuală a vremii. Ei doreau o superioritate filosofică în vorbire. Insă noi vom da socoteală în viaţă nu doar de ceea ce am spus ci si despre modul in care am spus. Cu ce am transmis Evanghelia? Cu ce instrumente? Cu ce pârghii? In ce atitudine? Cu ce am încercat sa o îmbunătățim, să o adaptăm cultural pentru a fi relevantă, ușor de înghițit și suportat ?

1.PROEMINENȚA LUI HRISTOS vs 1,2

Mesajul central în orice predică trebuie să fie in jurul Celuia ce este inima Evangheliei- Isus Hristos.

Noi trebuie să fim cunoscuți ca oameni care îl predică pe Hristos si pe EL răstignit.

Pavel nu a venit în Corint sa țină prelegeri legate de probleme sociale, sau speculații financiare despre ultimul curs bancar, nu a venit să învețe comportamentul moral, behaviorismul, și nici pentru a stabili climatul politic al Corintului, Pavel a venit aici să îl predice pe Hristos și pe El răstignit. De multe ori noi ajungem la submarine, margarină, National Geographic și Donald Trump din lipsă de călăuzire divină, recurgem la mentalul ascultătorilor și le oferim din tolba noastră ilustrații și anecdote care s le priceapă, guste.

Pavel nu a venit cu superioritatea vorbirii și a ințelepciunii umane.(vs1) El ar fi putut apela la aceste metode și putea face o punte cu mintea corintenilor doritoare de extaz spiritual, noutăți, news’uri, știri..cam aceeași foame contemporană după  bombe și cancanuri..

El nu a mers din casă în casă cu chestionare..să îi întrebe ce fel de biserică își doresc, ce fel de mesaje doresc sa audă. El nu a recurs la satisfacerea și încântarea mulțimii.

El nu încerca să umple biserica, ci să umple amvonul (da!n-avea pe atunci așa ceva) cu Cuvântul lui Dumnezeu.

Înțelepciunea are de-a face cu subiectul, mesajul. N-am venit să vă manipulez,”cu o vorbire sau înțelepciune strălucită.”- cu inflexiuni verbale, si cu gesturi si înflorituri oratorice, cu discursuri elaborate..sau cu mantre lumești.

Metoda contează in ochii lui Dumnezeu. Cum este livrat Cuvântul lui Dumnezeu și nu cu ințelepciune lumească..cu filosofie deșartă. Asta nu înseamnă că suntem evanghelici antiintelectuali. Citim, studiem,cercetăm, poezia, beletristica..dar nu ne culegem înțelepciunea din acest izvor.

Soluțiile omului din Corint la problemele existențiale  erau izvorâte din-filosofia primului sec.: Cum să fiu fericit? Cum să-mi meargă bine?”  Aceeași căutare disperată și hedonistă după împlinirea si realizarea de sine a credinciosului, doar că ea astăzi este mascată și spiritualizată, ca să sune bine doctrinar.

Rezultatul azi este contaminarea mesajului. Să te întreb mai direct: Câte picături de otravă ai nevoie să iți pună cineva în pahar înainte de a muri?

Pavel nu făcea masaj la ego-urile lor, întrucât Cuvântul nu este o pană pentru gâdilat urechile ci o sabie care străpunge inima firească, astfel Pavel  il predica pe Hristos.
CE SPUNEM SI CUM O SPUNEM? Acestea două formează congruența, integritatea unei predici. Conținutul și modalitatea!

In predicarea binecuvîntată de Dumnezeu trebuie să fie predicarea si Biblia. Si când amândouă sunt aduse împreună vor fi precum gazul si focul. Dacă cineva doar predică și nu are Biblia ca reper, standard absolut…atunci  e doar un show man (un bufon sau clown)…şi fără predicarea biblică..pasionată..devii apatic.

CĂLDURA SI LUMINA trebuie să aducă  motivare -inspirare, declarare, proclamare.

CE NU FĂCEA PAVEL? Tot textul ne răspunde că el nu mărturisea , gângăvea, nu dădea opțiuni, El proclama! El declara! cu autoritate!Nimic de adăugat la Hristos! nici gândire seculară,psihologie, gîndire sociologică, gândire pozitivă. El nu se prezenta ca ultimul guru de pe piață! Ultimul speakăr motivațional și arăta exclusivitatea lui Hristos „Căci n-am avut de gând să știu între voi altceva decât pe Isus Hristos, și pe El răstignit. „vs 2

Nu este prins în subiecte periferice. Nu doar Isus învățătorul, moralistul.-Isus exemplul-ci Isus cel răstignit pentru păcătoși. Nu-l introduce ca politicienii în agenda lor. Si Gay-ii l-ar vrea pe Isus în agenda lor şi să mărșăluiască cu un Hristos pletos cu apucături anormale, de comuniști și socialiști care se folosesc de învățăturile christice nu mai vorbim. Si divorțații și curvarii îl doresc pe „Isus iubitorul” în teologia lor de jos. Toți îl vor pe Isus în mocirla sau oala lor. 

Nu! Pavel  Il lasă să fie Domn si Mântuitor, Fiu de Dumnezeu,nu Cel care iți fixează viața și îți dă zilnic motive să zâmbești, sau cel care iți oferă formule și rețete prestabilite de succes. (vezi teologia Osteeniană).

Trebuie să ne reîntoarcem la acest mod de predicare biblică chiar dacă producem indigestie ascultătorilor mofturoși, pretențioși si alintați ai postmodernismului.

Problema *buba e că noi vrem aprobarea lumii..vrem să ne parfumăm predicile. Îmi este teamă că predicarea noastră nu mai este „nebună” în ochii lumii (1 Cor 1:18)

O predică fără Hristos este o predică oribilă, este ca o fântână fără apă.

(Charles H. Spurgeon).

2. PUTEREA  Duhului în predicarea biblică (vs 6-9)

Singurul predicator pe care Dumnezeu îl umple cu Duhul sfânt este doar cel care dorește să il înalțe și predice pe Hristos. Ceilalți nu au nevoie de Duhul lui Dumnezeu, pentru că ei se descurcă în puterea (experiența, inteligența) și duhul lor. ( conf. Zaharia 4:6)

vs 3- Predicarea nu te va face un om mai bun decât alții. „am fost slab, fricos si plin de cutremur.”.azi unde te uiți vezi cum se auto promovează supermeni,masculi alpha, cei din rasa „arieni”,oameni invincibili, tipi cu sindrom de guru, oameni cu probleme „mesianice pt comunitățile lor”, domni macho si senzuali pe youtube.

Slujirea nu este o rampă de lansare. Pavel a fost respins, traumatizat, vânat, trădat, el simte responsabilitatea pe umerii lui. Nu se temea de oameni ci de enormitatea lucrării si misiunii încredințate de Dumnezeu. Si de seriozitatea mesajului său- Evanghelia. Conștiința lui Pavel era captivă Voii lui Dumnezeu.

Câtă vreme totul este pe pilot automat…şi știm tot timpul ce să facem, ce ilustrație să spunem, ..doar murim în mod public. Ne condamnăm la autodistrugere și nefericire. Te duci în față și oamenii simt cu repeziciune un cadavru, fără viață, fără duh, fără pasiune, fără căldura și lumină.

„Dumnezeu se uită la noi să vadă dacă avem cicatrici.” (Paul Washer, spusă personal în sala cinematografului Scala din București). Tu cum te prezinți înaintea oamenilor? Iti vad ei luptele, rănile?  Ești transparent, autentic,  sau ești un chimval zăngănitor?

Apoi urmează negațiile apostolului – (mesajul si predicarea) NU erau bazate pe  manipulare, sau înțelepciune umana, luată din cultura vremii, unde devii un papagal al culturii și societății și reproduci doar valorile ei. Pavel spune NU AȘA am stat înaintea voastră..pentru că ideologiile lumii si culturii intră in coliziune cu învățătura si Evanghelia lui Dumnezeu. Hristos are exclusivitate si supremație în predicare!

Nu erau emoții de moment sau sentimentalism ieftin religios..

Ce făceam in mijlocul vostru ?

Acum vedem ce fel de predicare Dumnezeu binecuvântează: cea care este bazată pe a)demonstrație(vs 4) dovada era un termen din tribunal, argumentat, ce nu poate fi tăgăduit, este irefutabil, este adevărul, b) pe Duhul– cel care regenerează pe cei morți spiritual, cel care ne cheamă si ne convinge de păcat. Este cel care împuternicește predicatorul să ducă mesajul Evangheliei,c) Puterea (vs 5) -asupra predicatorului și asupra ascultătorilor..si toate acestea pentru ca „credința voastră să nu fie zidita pe mine, pe un om!” ci pe puterea lui Dumnezeu.

Întreabă-te mereu : Cel care îți predică Evanghelia ..te leagă de el ..sau te leagă de Hristos Domnul?

  1. „Dacă predicarea noastră  este marcată de manipularea omului, pe contribuția umana..si dacă oferim oamenilor ..un mesaj care să ii flateze”, să le liniștească conștiința, sau să le valideze sentimentul religios, „îi vom plasa pe oameni pe niște nisipuri mișcătoare. (Steve Lawson – Expository Preaching)

3.PREDETERMINAREA TATĂLUI (vs.7-9) „7. Noi propovăduim ințelepciunea lui Dumnezeu, cea tainică și ținută ascunsă, pe care o rânduise Dumnezeu, spre slava noastră, mai înainte de veci,”

EVANGHELIA ..este mesajul pe care îl vom predica și săptămâna viitoare, pentru că Dumnezeu este același, condiția umană este aceeași, iar soluția lui Dumnezeu nu va fi revocată sau schimbată.

Vor fi diferite introduceri, concluzii, ilustrații- însă asta face arta predicării.

CONCLUZIE

0.1. Predică în așa manieră încât să îți culegi Aminurile din Cer și nu din aprobarea oamenilor.

0.2. Nu te folosi de cunoștințele biblice, de poziția amvonului doar ca să iți maschezi, acoperi urmele si păcatele din viața ta..ci slujește- l și de acolo pe Dumnezeu cu teamă sfântă, respect si dragoste față de El și față de sufletele cărora le predici.

0.3.Nu ai altceva ce să oferi oamenilor pentru ca viața lor, mintea, inima si conduita lor să fie schimbată..decât puterea Evangheliei lui Isus Hristos. Cu altceva..doar le umpli capul la oameni…dar nu le influențezi destinul veșnic!

P.S.

 – pt că asta am văzut la bătrânii noștri, când au predicat Scriptura și asta a dat roade, rezultate (sună pragmatic) ..dar asta e realitatea..Oamenii il iubeau si trăiau predicându-l cu viata lor pe Hristos…iar mărturiile vorbeau de la sine, oamenii se molipseau de dragostea lui Isus..pentru că o vedeau în ei , creștinii.

pt că e foarte greu să predici unor oameni pe care nu ii iubești, si să vorbești și  în Numele unui Dumnezeu cu care tu nu ai stat de vorbă, si nu l-ai întâlnit in Scripturi.

pt că e foarte greu să predici dacă nu te pregătești și te învârți în cerc pentru câteva zeci de minute bune…

pt că e foarte greu să predici dacă nu te rogi si vorbești si azi cu Isus cel înviat ca sa sti ce nevoie are trupul Sau azi in lume

pt ca e foarte greu să predici doar ce ai auzit la alții, din povești, din tradiții, din comentarii,

pt că e foarte greu să predici dacă nu ai avut o întâlnire personala cu Hristos in drumul vieții…si acum să ai subiect de predică pe EL- Cel care ți-a schimbat viața.

Cu respect,

Ioan Alexandru Grigore

Anunțuri

Despre Ioan Alexandru G

soț,tată,misionar,predicator al Evangheliei,pasionat de citit si fotografie.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Cum arată predicarea pe care Dumnezeu o binecuvântează?

  1. Pingback: Predicarea pe care Dumnezeu o binecuvântează? | agnus dei - english + romanian blog

  2. Constantin din S. zice:

    Să predici ce ți-a încălzit inima, nu ce ți-a stors mintea.

    Apreciază

  3. Am chinuit si eu pe multi cu predicile doar stoarse din cap si din ceea ce consideram eu ca era important.

    Apreciază

  4. mototey zice:

    A republicat asta pe Dumnezeu te vrea Sfant!.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s