Marius Cruceru un "baptist orthodox"

Un articol ce merită să fie citit...Imi plac oamenii care sunt in stare să vadă ceva bun in ceilalţi oameni, inainte de a folosi stereotipuri sau prejudecăti.Viziunea unui ortodox asupra unui baptist.

Cristian BADILITA
„Cred ca ar trebui facuta, o data pentru totdeauna, distinctia intre ortodoxie, fara h, si orthodoxie, cu h, pentru a nu mai suprapune „dreapta credinta” peste o confesiune religioasa.”
Spun aceasta nu pentru ca, Doamne fereste, vreau sa ma distantez de Biserica numita ortodoxa, ci pur si simplu pentru ca imi place sa respect sensul cuvintelor.

Intamplator sau nu, eu m-am nascut ortodox si incerc, pe cat se poate, cu ajutorul Scripturii si al Sfintilor, sa devin si un adevarat orthodox. Altii s-au nascut catolici, protestanti, baptisti. Chiar si asa ei pot intretine o legatura esentiala cu orthodoxia si voi incerca sa explic mai departe cum. Anul acesta, am organizat scoala de vara a Asociatiei romane de studii religioase (a nu se confunda sub nici o forma cu cenaclul „Oisteanu et comp”.) la Universitatea baptista Emanuel din Oradea, impreuna cu reverendul Marius Cruceru. La el ma refer in primul rand atunci cand folosesc sintagma „baptist orthodox” si iata de ce. L-am cunoscut pe Marius Cruceru in anii facultatii, in 1990-1991. Petru Cretia mi-a telefonat sa-mi spuna ca exista un tanar filolog dornic sa citeasca Evanghelia dupa Luca in original. Asa am inceput sa ne intalnim o data sau de doua ori pe saptamana. Apoi, drumurile noastre s-au despartit, pentru a se reintalni o data cu lansarea proiectului Septuaginta. Marius Cruceru, numit pastor si profesor la Oradea, si-a pus timpul si pregatirea la dispozitia noastra, fara sa accepte sa fie platit. Regula baptista, mi-a marturisit, interzice rasplatirea unui efort legat de Sfanta Scriptura. Lui si unui student de la aceeasi Universitate li se datoreaza Cantarea Cantarilor din primul tom al volumului IV.

Dar specialitatea si pasiunea acestui pastor baptist raman Parintii Bisericii. Da, nu va mirati! Exista la noi, ortodocsii atotstiutori, un curent de opinie, as spune chiar un fel de teologumena, care-i declara pe „ereticii baptisti” (si nu doar pe baptisti) inamici ai Traditiei patristice. Imi pare rau ca trebuie sa contrazic aceasta sacra teologumena si sa spun ca unul dintre cei mai fini patrologi pe care ii avem la ora actuala este un… baptist. Lucru incomod in cadrul propriei sale confesiuni, cum singur recunoaste, dar perfect compatibil cu preceptele religioase ale acesteia. De altminteri, rev. Cruceru a lansat o dezbatere foarte aprinsa legata de pierderile cauzate de „uitarea Parintilor” in teologia baptista, in special, si protestanta, in general. Mai mult decat atat, el este autorul unei teze masive de doctorat despre Augustin, mai precis, despre utilizarea lexicului filozofico-teologic grecesc in tratatele din ultima perioada a vietii Hiponatului. Teza aceasta constituie un adevarat model de cercetare deopotriva filologica, filozofica si teologica, rezultat al unei indelungate ucenicii atat in tara, cat si in trei mari centre universitare din Anglia si America.

De altfel, ce m-a impresionat la aceasta editie a scolii de vara, a fost nivelul excelent de pregatire a participantilor baptisti. Aproape toti aveau deschise, in fata ochilor, editii ale Noului Testament in greaca, toti cunoasteau pe de rost capitole intregi din Sfanta Scriptura, toti stapaneau o limba straina moderna. Dar, dincolo de aceasta dotare intelectuala,

m-a cucerit credinta lor cinstita, dublata de nevoia intoarcerii la surse, la Cuvantul Domnului. Mi-am dat seama ca noi, ortodocsii, ne comportam uneori ca niste sectanti, in nici un caz ei, etichetati astfel din ignoranta sau resentiment.

Imi amintesc ca, la un moment dat, s-a infiripat o polemica in marginea unui fragment din Apostolul Pavel. Am stat o buna bucata de vreme, ca sa citim si sa traducem impreuna, cu fidelitate, textul grecesc pentru a o scoate la capat. Seminarul acela m-a invata mai mult decat orice discurs ecumenist: singurul temei al refacerii unitatii ecleziale este Cuvantul lui Dumnezeu, cu precadere Noul Testament. Iar instrumentul, buna credinta. Fara buna credinta, credinta simpla nu valoreaza cine stie ce. Avem atatea de invatat de la orthodocsii baptisti!

Sursa : Ziua

Acest articol a fost publicat în credinta. valoare, Marius Cruceru, principii-valori divine. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Marius Cruceru un "baptist orthodox"

  1. Eunice spune:

    Asa este, valoarea scrierilor patristice e tot mai neglijata, desi n-ar trebui..Unde mai e sensul pierdut al literaturii?

  2. Vox Ratio spune:

    IAtă câteva idei despre ce spune Bădilita şi o întrebare sinceră http://ortodoxiapentrupenticostali.blogspot.com/2009/02/bunatatea-demonului-sau-mai-multe.htmlaştept cu deschidere un răspuns…

  3. Alexandru spune:

    Eunice….scrierea patristica nu a transformat si schimbat un om din temelii. Cand citim e bine sa retinem ca INFORMATIA Trebuie sa duca la transformarea vietii.Putem citi toate operele de etica,morala,si orice scriere religioasa…aceasta nu ne va purifica fiintele noastre.SIngurul Cuvant care are Putere este CEl din Cuvantul Sau. Sfanta Scriptura.Sa fim sensibili in special la aceasta soapta si glas divin.Blestemul epocii noastre este mediocritatea si superficialitatea.

  4. Alexandru spune:

    Bine ai venit in depozitar , Vox Ratio

  5. Vox Ratio spune:

    pe situl bisericii penticostali Străjerul din IAşi scire: Sfinţii PărinţiÎn comunitatea noastră, unul dintre reperele importante pentru definirea şi dezvoltarea identităţii îl constituie patristica, adică viaţa şi opera Sfinţilor Părinţi ai Bisericii. Din această moştenire universală ne găsim resurse pentru definirea gândirii teologice, precum şi modele autentice de viaţă care pot fi actualizate în prezent. Deci patristica nu e citită de neoprotestanţii cu carte ca şi cm ar citi Heidegger, Kant,sau Durkeim, că doar nu din cărţile de etică laică e luată Dogma Sfintei Treimi, ci e de la Sfântul Grigorie Teologul! Canonul Noului Testament e luat de la Părinţi şi mai ales de la Sinoadele Bisericii. Deci nu sunt tratate exclusiv logic, cu gândirea crică cu care citeşti etică aplicată, ci sunt luate ca Cuvântului Dumnezeu,altfe pierzi Noul Testament!!! Acum intrebarea e ce faci când Sinoadele ale care au hotărât CE cărţi fac parte din Noul Testament(hotărâre care nu poate fi reiterată logic- incercările unor asociatii liberale protestante de a vedea care e Noul Testamnet revelat dincolo de hotărârile Părinţlor au ajus la solu ţii care te-ar ingrozi. ex: suntrevelate doar cuvintele care apar in N. T atunci când autorul spune: „si a zis Iisus”)..Neoprotestantii ar abandona bucuroşi sola scriptura, după cum vezi o şi fac, dar…Părinţiii în aceleaşi sinoade în care au zis: Noul Testament e format din cărţile:X,y,z au mai zis, exalc in acelaşi document: cine nu ascultă de episcopul său să fie anatema! Cine huleşte liturghiile aduse mucencilor, să fie anatema)Ce se întâmlă cu Canonul Noului Testament….? Îl pierd cei care spn că prin Părinţi Nu a lucrat Dumnezeu..dacă spun că alucrat…pică grupările creştine întemeiate de creativii americani in ultimele 3 secole…. Voi mai scrie despre asta, pentru arătarea curată a adevărului, nu pentru altceva…e trist să fie respectată Scriptura de cei care hulesc pe hulitrorii ei..În altă ordine de idei, Tertulian spunea despre disputele cu eretici din vremea sa: „trebuie să vedem cui aparţin Scripturile pentru ca cei cărora nu le aparţin, să nu le folosească…

  6. Anonymous spune:

    Nu toti cei care ii citesc pe sfintii PARINTI SUNT IGNORANTI ci cei care nu triesc ca si ei exista Parinti care au scris foarte bine dar exista si unii care au scris fantasmogorii vezi ce a scris Clement de Roma in Scrisoarea catre Corinteni despre pasarea phonix care invie la 500 de ani si atunci vei vedea de ce scrierile lor nu sunt inspirate .Sunt mult mai multi credinciosi neoprotestanti care traiesc ca si Parinti decat sunt in ortodoxie imi pare rau sa spun asta . cati prelati ortodocsi au fost informatori dupa sfanta spovedanie cum au fost si alti in temnitile comuniste! Nueste loc pt. polemica mai bine ne-am uita la felul de viata al nostru si l-am corecta dupa Sfanta Scriptura.Eu ii pretuiesc foarte mult pe Parinti dar sa nu uitam ca ei nu sunt infailibili, doar Sfanta Scriptura

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s