Empatia 5

EMPATIA
imbracati-va cu o inima plina de indurare”

Un concept important in consiliere este „Empatia”. Cuvantul empatie vine din grecescul empatheia, in care em inseamna „in” si pathos inseamna „sentiment”. Deci acest cuvant inseamna „simtire din interior”, capacitate de traire si implicare, de intelegere a trairilor si sentimentelor pe care un om le are in interiorul sau.
Empatia inseamna intelegerea lumii interioare a altei persoane si identificarea cu sentimentele acesteia . Pentru consilier empatia reprezinta modalitatea de-a impartasi viata interioara a celeilalte persoane. Din „exterior” consilierul poate intelege diferite parti ale „interiorului” consiliatului.

Un slujitor care are o capacitate empatica dezvoltata poate pricepe sau intelege ce se afla in spatele reactilor, provocarilor si sentimentelor unei persoane. Un astfel de slujitor are o mai mare abilitate de-a face fata acestor reactii intr-un mod potrivit si intelept si nu se lasa prea usor condus de propriile sentimente.

Capacitatea empatica are un loc central in consiliere si se intemeiaza atat pe personalitatea consilierului cat si pe experientele lui din intalnirile cu alti oameni.
Empatia este capacitatea de a trece de la trairea sentimentelor!! la evaluarea intelectuala a situatiei. De aceea, consilierul trebuie sa-si dezvolte capacitatea de a face fata propriilor sentimente, precum si abilitatea de a-si comunica sentimentele cu altii. Empatia nu inseamna a prelua problemele consiliatului si a te ingrijora impreuna cu el, ci a umbla impreuna cu acesta o PERIOADA de timp si a-i impartasi viata.

Multe dintre abilitatile noastre personale se dezvolta devreme, inca din perioada copilariei. Ca si consilier este important sa-ti pastrezi si sa-ti dezvolti permanent „capacitatea empatica”.

Intr-o relatie de consiliere- empatia se dezvolta in trei pasi. Cand consilierul asculta si percepe un sentiment, apare INTELEGEREA EMPATICA. Prin urmare cel care consiliaza emite semnalele unui comportament empatie, de exemplu, prin gesturi, cuvinte, voce sau atingere, aratand astfel ca exista aceasta intelegere.
Apoi urmeaza confirmarea empatica din partea celui ce primeste ajutor- intelegand astfel ca a perceput intelegerea empatica a consilierului. Si aceasta confirmare se poate realiza prin cuvinte, gesturi si raspunsuri pozitive. Cu alte cuvinte, empatia este o relatie intre consilier si consiliat.

Domnul ISUS a demonstrat in mod constant o mare capacitate empatica. Un exemplu este intalnirea Sa cu femeia cu scurgere de sange ( Luca 8:43-48), unde relatia are caracteristici puternice, reciproce. Un alt exemplu este partasia Lui cu Marta, Maria si Lazar, care poarta amprenta puternica a intelegerii empatice si a comportamentului empatie ( ioan 11:1-44).

ISUS si-a aratat mereu si mereu capacitatea Sa uimitoare, dumnezeiasca, de-a intelege interiorul din exterior. Ioan relateaza ca ISUS a cunoscut numaidecat si a inteles sentimentele ucenicilor Sai ( Ioan 6:61). El afirma despre ISUS ca ” n-avea trebuinta sa I faca cineva marturisiri despre nici un om, fiindca EL INSUSI stia ce este in om” ( Ioan 2:24-25)

Modul in care Pavel ii incurajeaza pe crestinii din Colose si de asemenea, pe noi toti, este puternic ancorat in viata si invatatura lui ISUS: ” Ca niste alesi ai lui Dumnezeu, sfinti si preaiubiti, imbracati-va cu o inima plina de indurare” ( Coloseni 3:12).

BRATELE TALE AU FOST ..DESCHISE….

N-am putut sa-mi exprim
nevoia de caldura
si setea de dragoste.

N-am putut spune
ca doream
sa-TI pese de mine.

Dar bratele Tale au fost deschise:
Tu m-ai primit
si mi-ai vazut lacrimile.

M-ai tinut strans langa Tine,
nu m-ai lasat nici o clipa,
inainte de a fi sigur

ca pot merge mai departe.

Empatia contextuala…
” intelege omul in contextul lui”

De asemenea empatia trebuie inteleasa intr-un context mai mare. Un concept care a aparut pe la inceputul anilor 2000- in legatura cu protectia muncii si ingrijirii omului este „empatia contextuala”.
Termenul provine din cuvantul context care inseamna Imprejurare- stare de lucruri intr-un anumit moment. Acesta include capacitatea de a judeca corect mediul in care traieste si se misca clientul. Este important sa putem descifra corect situatia actuala, ca astfel sa putem intelege mai bine PERSOANA!!.
DE fapt inca de prin anii 1990 a aparut expresia” competenta sociala” care se foloseste pentru a descrie capacitatea unei persoane de a se raporta corect si cu succes la alti oameni. Johny Alm- un consultant – pentru organizatii- a formulat o definitie practica a conceptului ” competentei sociale” ce contine sase componente.

In primul rand competenta sociala inseamna capacitatea de a STABILI RAPID O LEGATURA CU ALTII, de a initia cu succes un contact. Aceasta implica crearea unui interes fata de cealalta persoana, comunicarea fara conflicte si dezvoltarea increderii.

In acest mod se creeaza conditiile necesare continuarii colaborarii. In consiliere acest lucru inseamna ca este important sa putem stabili rapid un prim contact care sa functioneze…insa sa nu fie doar de suprafata.

In al doilea rand, competenta sociala inseamna capacitatea de a putea folosi contactul stabilit intr-un schimb productiv reciproc. Productivitatea – este cea care genereaza un rezultat pozitiv pentru ambele parti.
In consiliere acest lucru inseamna ca este importanta o colaborare onesta, in care consilierul este, intr-adevar, prezent.
In al treilea rand, competenta sociala inseamna capacitatea de a intretine comunicarea cu oricine, indiferent de valorile, interesele sau alt aspect specific celeilalte persoane.
In consiliere – acest lucru inseamna capacitatea de a avea relatii si de a colabora, chiar daca distanta REALA dintre viata consilierului si consiliatului este foarte mare.
Competenta sociala inseamna si in al patrulea rand- capacitatea de a transforma legatura aceea simpla de la inceput intr-un canal, de a o transforma intr-o comunicare profunda. Aici se permite ca dimensiunule diferite ale vietii sa iasa la iveala si complexitatea relatiei sa creasca.
Acest lucru inseamna capacitatea de a admite atat LUNGIMEA cat si ADANCIMEA domeniilor vietii in procesul de colaborare.
Competenta sociala in al V-lea rand inseamna capacitatea unui schimb constructiv si progresiv in relatie. Nu mai suntem straini unul pentru altul. Oferim si primi informatii, sentimente si intelegere. In consiliere acest lucru inseamna capacitatea de a inainta spre schimbari si solutii constructive.

Competenta sociala ( VI-lea) rand inseamna capacitatea de a face fatza intrebarilor dificile ale vietii- in aceasta colaborare, de a fi intelegator si suficient de matur ca sa rezisti chiar si in cazul in care comunicarea este apasatoare, dificila. in Consiliere acest lucru inseamna capacitatea de a indura ceea ce este esential si semnificativ in viata, chiar daca este INCOMOD SI traumatizant.
Conceptul de „empatie contextuala” ne arata ca este important sa avem capacitatea de a cunoaste atat individul in contextul lui, cat si contextul in sine. Intelegerea si interpretarea corecta a mediului in care individul isi traieste viata are o mare semnificatie.

NIMENI NU TRAIESTE pentru sine. Nimeni nu traieste intr-un mediu izolat.
Noi toti suntem influentati de suvoiul neincetat de impresii pe care trebuie sa le pastram pentru noi insine. Astfel consilierea – trebuie realizata in acest context cuprinzator. Atat consiliatul ca persoana cat si problemele lui trebuie vazute din perspectiva intregii lui vieti.

EMPATIA INSEAMNA SA AI CUNOSTINTA DE INTREAGA VIATA.

Acest articol a fost publicat în Empatia. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s